
Van grijs naar groen schoolplein: hoe SPO Utrecht pleinen omtoverde tot leer- en speelomgevingen
Nieuws, Project
Veel schoolpleinen bestonden vroeger uit eindeloze rijen tegels, een zandbak en een glijbaan. Functioneel, maar weinig inspirerend. Bij SPO Utrecht ontstond steeds vaker de wens om van dit soort grijze pleinen een groen schoolplein te maken: een plek waar kinderen meer kunnen bewegen, ontdekken en spelen in de natuur. Maar de echte uitdaging zat niet in de aanleg – scholen konden daarvoor vaak wel budget vinden. Het onderhoud bleek de grote hobbel. Hoe zorg je dat tientallen pleinen groen, veilig en aantrekkelijk blijven zonder dat dit de kosten uit de hand laat lopen of ten koste gaat van andere schooluitgaven, zoals leermiddelen of personeel? De losse samenwerking met verschillende hoveniers bood daarvoor geen duidelijke structuur.
SPO Utrecht besloot daarom een aanbesteding uit te schrijven. Verschillende hoveniers schreven in, maar VDBH West kwam als beste uit de bus.
Niet alleen omdat ze het complete pakket van aanleg tot onderhoud konden leveren, maar ook omdat hun plan volledig en goed uitgewerkt was. Waar andere hoveniers moeite hadden met het papierwerk, had VDBH West dit strak georganiseerd. En eerlijk is eerlijk: de prijs gaf uiteindelijk de doorslag.
“Toch was het best lastig om afscheid te nemen van een aantal hoveniers waar we jarenlang goed mee samenwerkten,” vertelt Remco Eijkelenborg, voormalig coördinator bij SPO Utrecht. “Maar de aanbesteding bepaalde de keuze – en achteraf bleek dat een goede stap.”
Wat meteen veranderde, was de structuur. “We wisten ineens: in april, juni en september staan ze hier,” legt Remco uit. “Scholen kregen houvast. Bomen werden gekeurd, onderhoud werd ingepland en er ontstond rust.”
De pleinen zelf veranderden ook. Grijze pleinen werden omgetoverd tot groene schoolpleinen waarin gras, struiken en bomen in balans zijn met verharde speelstukken. Zo kunnen kinderen fietsen, voetballen en stuiteren met een bal, maar ook spelen met boomstronken of ontdekken hoe een bloesem een appel wordt.
Kinderen spelen er niet alleen tijdens schooltijd, maar ook daarbuiten. “Een schoolplein wordt zo veel meer dan een pauzeplek – het wordt een verlengstuk van de les,” aldus Remco.
De laatste jaren is er naast vergroening ook steeds meer aandacht voor ‘blauwe schoolpleinen’. Daarbij gaat het niet alleen om groen, maar ook om een slimme omgang met regenwater. Denk aan water dat wordt opgevangen in de bodem of via speciale kratten wordt opgeslagen en langzaam wordt teruggegeven.
Dit is nog een relatief nieuwe ontwikkeling, maar ook hier denkt VDBH West met SPO Utrecht mee. Bij de eerste projecten wordt samen gekeken hoe wateropvang en vergroening hand in hand kunnen gaan, zodat pleinen niet alleen groener maar ook klimaatbestendiger worden.
Het grootste verschil zie je bij de kinderen. Ze rennen, ontdekken, bouwen en leren samen spelen. Hun motoriek ontwikkelt zich, ze krijgen meer respect voor de natuur en buitenspelen krijgt een vaste plek in hun ontwikkeling.
“Buitenspelen is zó belangrijk voor kinderen,” benadrukt Remco. “Daar draagt een goed ingericht groen schoolplein echt aan bij.”
Zou hij VDBH West aanbevelen? “Ik geef ze een dikke 8,” zegt Remco. “Natuurlijk gaat er weleens iets mis, maar dat wordt altijd opgelost. Ze luisteren, denken mee en zorgen voor kwaliteit.
Mijn advies aan andere organisaties: kijk breed, vergelijk aanbieders, maar neem VDBH West zeker mee in je keuze. Zij brengen structuur én ervaring, en dat maakt echt het verschil.”
Als liefhebbers van alles dat groeit en bloeit, blijven we vernieuwen om de mooiste omgevingen te creëren. Want buiten voel je je beter.